Wat is fermenteren?

Fermenteren staat momenteel wereldwijd volop in de belangstelling.

We zijn weer aan het herontdekken wat het grote belang is van deze smakelijke, levende en vitaliserende voedingsproducten. Fermentatie is de transformatie van voeding met behulp van diverse goedaardige bacteriën, schimmels, gisten en enzymen. We gebruiken deze techniek om voedsel te conserveren, om het beter verteerbaar te maken, veiliger en veel beter van smaak.

De vier belangrijkste voordelen van fermentatie

Smaak

Gezondheid

Conservering

Duurzaam: energiebesparing & autonomie

Wat is fermenteren?

Fermenteren is zo oud als de mensheid. Door de hele geschiedenis heen. Van de Papoea bevolking op de evenaar tot de Inuit richting Noordpool. Met de komst van de koelkast na de Tweede Wereldoorlog zijn we gestopt met zelf thuis te fermenteren. Voorheen was deze conserveringsmethode namelijk noodzaak om niet te verhongeren in de wintertijd wanneer een weinig aanvoer was van verse groentes.

Jij en ik zijn afkomstig van al een paar generaties die met angst voor bacteriën opgegroeid zijn. We hebben wel weer een zetje in de goede richting nodig om weer met die bacteriën vriendschap te sluiten en samenwerking aan te gaan. Mijn missie en groot plezier is om jou tijdens een workshop zoveel te leren en je zelfvertrouwen te geven dat je vanaf dat moment in staat bent thuis volop zelf te gaan fermenteren!

Voedingsmiddelen krijgen na fermentatie aanzienlijk meer voedingswaarde. Tevens ontstaan er in dit proces volkomen nieuwe voedingsstoffen. Fermenteren is in feite een vorm van een voorvertering om eiwitten, vetten en koolhydraten waar onze spijsvertering misschien moeite mee heeft, af te breken in minder complexe en veiliger stoffen waar het wel mee kan omgaan.

Kapitein Cook nam op zijn schepen zuurkool mee om scheurbuik bij zijn bemanning te voorkomen.

Smaak

Fermentaties geven een ware smaaktransformatie en -sensatie. Zo kan die heerlijke hartige vijfde smaak ‘umami’ ontstaan. Bijvoorbeeld prominent aanwezig in miso.

Of friszuur. Deze opwekkende smaak ontstaat als in groentefermentaties de aanwezige melkzuurbacteriën de koolhydraten omzetten in het gezonde melkzuur. De ph-waarde daalt en het product wordt steeds veiliger om het lang te kunnen bewaren.

Zout

Zout is in fermentaties een belangrijke toevoeging voor smaak en conservering. De japanners hebben heel er heel poëtisch de naam ‘de bloemen van de golven’ aan gegeven. Wij kennen het zout der aarde.

Gezondheid 

Met het stoppen van het regelmatig -lees dagelijks- eten van levende gefermenteerde voeding, waar de gunstige bacterieculturen en enzymen in grote getale aanwezig zijn, hebben we op onze gezondheid moeten inboeten. Het is niet best gesteld met de darmgezondheid van de gemiddelde westerse mens.

Maak je eigen goedkope probiotica

Door weer zelf te gaan fermenteren, kan je je (darm)gezondheid een enorme boost geven. Waarschijnlijk ben je de woorden prebiotica en probiotica al geregeld tegengekomen. Hoe dat nu precies in elkaar zit en hoe je dat met je eigen fermentaties kunt binnen krijgen, leer je allemaal in de workshops.